Tillbaka till innehållsförteckningen.
Idrott och hälsa – Centralt innehåll åk 8
Rörelse
Komplexa rörelser i lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus. T.ex. Grovmotoriska övningar som lyftteknik och ergonomi i samband med undervisningstemat mekanik. Även brottning på olika sätt för att öva kroppskontroll, balans och utnyttja tryck och krafter.
Även t.ex. olika former av Bothmergymastikens brottningsövningar.
Olika former av dans samt skapande av rörelse- och träningsprogram till musik, takt och rytm. T.ex. squaredans och sällskapsdanser, moderna danser och danser till egen koreografi t.ex. i samband med att klassen sätter upp en pjäs.
Träningslära: konditionsträning, koordinationsträning, styrketräning och rörlighetsträning utifrån olika ändamål och individuella behov.
Olika verktyg, däribland digitala för att planera, genomföra och värdera rörelseaktiviteter.
Olika simsätt i mag- och ryggläge.
Friluftsliv och utevistelse
Att orientera sig i okända miljöer med hjälp av kartor och andra hjälpmedel såväl med som utan stöd av digitala verktyg.
Planering och genomförande av friluftsaktiviteter i skilda miljöer under olika årstider, t.ex. vandringar i skog och mark, kanot-eller kajakpaddling, övernattning i vindskydd, fjällresa med vandring.
Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt Allemansrätten och dess tillämpning i praktiken.
Kulturella traditioner i friluftsliv och utevistelse.
Badvett och säkerhet vid vatten under olika årstider. Hantering av nödsituationer i och vid vatten med hjälpredskap.
Hälsa och levnadsvanor
Planering och genomförande av olika aktiviteter utifrån hur de påverkar olika aspekter av fysisk förmåga och olika aspekter av hälsa.
Kroppsideal och normer inom olika rörelsekulturer. Hur de påverkar individers möjligheter till deltagande i olika aktiviteter. Även ämnesintegrerat med So-ämnena.
Undersökande av möjligheter till daglig rörelse i närmiljön.
Dopning och lagar och andra bestämmelser som reglerar förbud mot dopning.