Tillbaka till innehållsförteckningen.

Idrott och hälsa – Centralt innehåll åk 4

Rörelse

  • Sammansatta motoriska grundformer med och utan olika redskap. T.ex. äventyrsbanor som kräver mod och balans eller där man går två och två och speglar varandra, även olika vikingalekar, dragkamper och avancerade balansövningar.

  • Lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus, t.ex. sociala bollspel, samarbetsövningar och stafetter.

  • Takt och rytm i danser och i rörelser till musik.

  • Grundläggande träningslära: pulshöjande rörelser samt koordinations-, styrke- och rörlighetsövningar. T.ex. utforska de olika sinnenas funktioner i samband med biologiundervisningen som blindbock, orientering i ett mörkt rum, mäta pulsslag i vila och efter aktivitet, balans med ögonen stängda osv. Exempelvis Bothmergymnastikens ringövning med in-och utandning.

  • Simning i mag- och ryggläge.

Friluftsliv och utevistelse

  • Att orientera sig i den närliggande natur- och utemiljön med hjälp av kartor, såväl med som utan stöd av digitala verktyg. Kartors uppbyggnad och symboler.

  • Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.

  • Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt Allemansrätten och dess tillämpning i praktiken.

Hälsa och levnadsvanor

  • Samtal om upplevelser av olika aktiviteter samt värdering av hur de påverkar den fysiska förmågan och hälsan.

  • Undersökande av möjligheter till daglig rörelse i närmiljön.

  • Olika sätt att förebygga skador, däribland uppvärmning.

  • Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.