Tillbaka till innehållsförteckningen.
Idrott och hälsa – Centralt innehåll åk 3
Rörelse
Motoriska grundformer med och utan olika redskap. Deras sammansatta former, t.ex. äventyrsbanor och sagoland. Klättra, hoppa, balansera, rulla, krypa igenom trånga utrymmen, med utgångspunkt i fantasieggande bildbeskrivningar. Även t.ex. genom någon Bothmergymnastikövning på idrottslektionerna eller under rytmisk del.
Lekar och andra enkla rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus. T.ex. hopprepsövningar och balansövningar.
Takt och rytm i enkla danser och rörelser till musik. T.ex. klassiska ringlekar som utvecklar sig och blir mer och mer avancerade, t.ex. med anknytning till undervisningen om bondens år och traditionella yrken.
Rörelser i vatten och vattenvana. Att balansera, flyta och simma i mag- och ryggläge.
Friluftsliv och utevistelse
Att orientera sig i närmiljön och enkla kartors uppbyggnad. Begrepp som beskriver läge, avstånd och riktning, t.ex. med anknytning till temat hembygden och gamla mått. Rita kartor och följa enklare kartor, tipspromenader och snitslade banor.
Utforskande av möjligheter till och genomförande av vistelse, lekar och rörelser i natur- och utemiljö.
Samtala om Allemansrättens grunder.
Hälsa och levnadsvanor
Samtal om upplevelser av olika aktiviteter, t.ex. vad eleverna gjort och upplevt både med kroppen och med sina sinnen efter utflykter och friluftsdagar.
Undersökande av möjligheter till daglig rörelse i närmiljön.
Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.