Tillbaka till innehållsförteckningen.
Idrott och hälsa – Centralt innehåll åk 6
Rörelse
Sammansatta motoriska grundformer med och utan olika redskap. T.ex. öva att stå på huvudet, stå på händerna, hjulning, ljushopp.
Lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus. T.ex. genom cirkusövningar, jonglering, balansövningar och akrobatik.
I samband med temaundervisning geometri t.ex. Bothmerövningar bilda triangel och kvadrat.
Takt och rytm i danser och i rörelser till musik, t.ex. medeltida danser i samband med historieundervisnings tema medeltiden.
Grundläggande träningslära: pulshöjande rörelser samt koordinations-, styrke- och rörlighetsövningar.
Simning i mag- och ryggläge.
Friluftsliv och utevistelse
Att orientera sig i den närliggande natur- och utemiljön med hjälp av kartor, såväl med som utan stöd av digitala verktyg. Kartors uppbyggnad och symboler.
Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.
Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt Allemansrätten och dess tillämpning i praktiken.
Badvett och säkerhet vid vatten under olika årstider. Hantering av nödsituationer vid vatten med hjälpredskap.
Hälsa och levnadsvanor
Samtal om upplevelser av olika aktiviteter samt värdering av hur de påverkar den fysiska förmågan och hälsan.
Normer kring olika slags aktiviteter. Hur normer påverkar individers deltagande, till exempel normer kring kön och funktionalitet kopplade till olika rörelseaktiviteter.
Undersökande av möjligheter till daglig rörelse i närmiljön.
Olika sätt att förebygga skador, däribland uppvärmning.
Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.
Första hjälpen.