Tillbaka till innehållsförteckningen.

Idrott och hälsa – Centralt innehåll åk 6

Rörelse

  • Sammansatta motoriska grundformer med och utan olika redskap. T.ex. öva att stå på huvudet, stå på händerna, hjulning, ljushopp.

  • Lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus. T.ex. genom cirkusövningar, jonglering, balansövningar och akrobatik.

  • I samband med temaundervisning geometri t.ex. Bothmerövningar bilda triangel och kvadrat.

  • Takt och rytm i danser och i rörelser till musik, t.ex. medeltida danser i samband med historieundervisnings tema medeltiden.

  • Grundläggande träningslära: pulshöjande rörelser samt koordinations-, styrke- och rörlighetsövningar.

  • Simning i mag- och ryggläge.

Friluftsliv och utevistelse

  • Att orientera sig i den närliggande natur- och utemiljön med hjälp av kartor, såväl med som utan stöd av digitala verktyg. Kartors uppbyggnad och symboler.

  • Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.

  • Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt Allemansrätten och dess tillämpning i praktiken.

  • Badvett och säkerhet vid vatten under olika årstider. Hantering av nödsituationer vid vatten med hjälpredskap.

Hälsa och levnadsvanor

  • Samtal om upplevelser av olika aktiviteter samt värdering av hur de påverkar den fysiska förmågan och hälsan.

  • Normer kring olika slags aktiviteter. Hur normer påverkar individers deltagande, till exempel normer kring kön och funktionalitet kopplade till olika rörelseaktiviteter.

  • Undersökande av möjligheter till daglig rörelse i närmiljön.

  • Olika sätt att förebygga skador, däribland uppvärmning.

  • Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.

  • Första hjälpen.