Tillbaka till innehållsförteckningen.

Idrott och hälsa – Centralt innehåll åk 5

Rörelse

  • Sammansatta motoriska grundformer med och utan olika redskap.

  • Lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.

  • Akrobatik, kullerbyttor, hjulning, pyramider, jonglering, balansgång.

  • Den grekiska femkampen, löpning, hopp, brottning, diskus och spjut. Brottning som tvekampsövningar där jämvikt, smidighet och snabb reaktion gäller.

  • Takt och rytm i danser och i rörelser till musik, t.ex. folkdans, polonäs, bugg etc.

  • Grundläggande träningslära: pulshöjande rörelser samt koordinations-, styrke- och rörlighetsövningar. Exempelvis även genom Bothmerövningar med inslag av tyngd och lätthet, olika rytmiska hopp.

  • Simning i mag- och ryggläge och simhopp.

Friluftsliv och utevistelse

  • Att orientera sig i den närliggande natur- och utemiljön med hjälp av kartor, såväl med som utan stöd av digitala verktyg. Kartors uppbyggnad och symboler. T.ex. i samband med planering inför vandringstur med övernattning.

  • Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.

  • Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt Allemansrätten och dess tillämpning i praktiken.

  • Badvett och säkerhet vid vatten under olika årstider. Hantering av nödsituationer vid vatten med hjälpredskap.

Hälsa och levnadsvanor

  • Samtal om upplevelser av olika aktiviteter samt värdering av hur de påverkar den fysiska förmågan och hälsan.

  • Undersökande av möjligheter till daglig rörelse i närmiljön.

  • Olika sätt att förebygga skador, däribland uppvärmning.

  • Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.

  • Introduktion av enklare Första hjälpen, t.ex. behandling av sår, skavsår och sol- och frostskador.