Tillbaka till innehållsförteckningen.
Idrott och hälsa – Centralt innehåll åk 5
Rörelse
Sammansatta motoriska grundformer med och utan olika redskap.
Lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.
Akrobatik, kullerbyttor, hjulning, pyramider, jonglering, balansgång.
Den grekiska femkampen, löpning, hopp, brottning, diskus och spjut. Brottning som tvekampsövningar där jämvikt, smidighet och snabb reaktion gäller.
Takt och rytm i danser och i rörelser till musik, t.ex. folkdans, polonäs, bugg etc.
Grundläggande träningslära: pulshöjande rörelser samt koordinations-, styrke- och rörlighetsövningar. Exempelvis även genom Bothmerövningar med inslag av tyngd och lätthet, olika rytmiska hopp.
Simning i mag- och ryggläge och simhopp.
Friluftsliv och utevistelse
Att orientera sig i den närliggande natur- och utemiljön med hjälp av kartor, såväl med som utan stöd av digitala verktyg. Kartors uppbyggnad och symboler. T.ex. i samband med planering inför vandringstur med övernattning.
Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.
Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt Allemansrätten och dess tillämpning i praktiken.
Badvett och säkerhet vid vatten under olika årstider. Hantering av nödsituationer vid vatten med hjälpredskap.
Hälsa och levnadsvanor
Samtal om upplevelser av olika aktiviteter samt värdering av hur de påverkar den fysiska förmågan och hälsan.
Undersökande av möjligheter till daglig rörelse i närmiljön.
Olika sätt att förebygga skador, däribland uppvärmning.
Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.
Introduktion av enklare Första hjälpen, t.ex. behandling av sår, skavsår och sol- och frostskador.