Ämnets syfte
Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Med hjälp av språket utvecklar vi vår identitet, uttrycker våra känslor och tankar och förstår hur andra känner och tänker. Genom språket knyter vi band med världen, varandra och lär känna vårt ursprung. Att ha ett rikt och varierat språk är betydelsefullt för att kunna förstå och verka i ett samhälle där kulturer, livsåskådningar, generationer och språk möts.
Svenskämnet genomsyrar hela waldorfpedagogiken. Varje dag möter eleverna det muntliga berättandet och övar sig i att själva berätta och återberätta, diskutera och uttrycka sina egna tankar och åsikter. Eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt tal- och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften. De ges möjlighet att utveckla språket för att tänka, kommunicera och lära. Undervisningen ska även syfta till att eleverna utvecklar förmågan att skapa och bearbeta texter, enskilt och tillsammans med andra. I waldorfskolan är det konstnärliga, det muntliga och det musikaliska delar i en arbetsprocess mot skrivande. De egna texterna sammanfogas i en arbetsbok och eleverna ges tid att reflektera över vad de lärt sig för att få en fördjupad förståelse i det aktuella ämnet.
Genom undervisningen i svenska ges eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om hur man formulerar egna åsikter och tankar i olika slags texter och genom skilda medier. Eleverna ska ges möjlighet att kommunicera i digitala miljöer med interaktiva och föränderliga texter. Eleverna ska även stimuleras till att uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer. I waldorfskolan har till exempel dramaundervisning en viktig funktion. Undervisningen i svenska ska vidare bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur man söker och kritiskt värdera information från olika källor.
Undervisningen i svenska ska även stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva, de får fortlöpande läsa skönlitteratur från olika tider och skilda delar av världen. De ges möjlighet att läsa, analysera och resonera om skönlitterära verk i olika genrer. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskap om olika former av sakprosa I mötet med olika typer av texter. Scenkonst och annat estetiskt berättande ger eleverna förutsättningar att utveckla sitt språk, den egna identiteten och sin förståelse för omvärlden.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om svenska språket, dess normer, uppbyggnad, historia och utveckling samt om hur språkbruk varierar beroende på sociala sammanhang och medier. På så sätt ska undervisningen bidra till att stärka elevernas medvetenhet om och tilltro till den egna språkliga och kommunikativa förmågan. Undervisningen ska också̊ bidra till att eleverna får förståelse för att sättet man kommunicerar på̊ kan få konsekvenser för en själv och för andra människor. Därigenom ska eleverna ges förutsättningar att ta ansvar för det egna språkbruket i olika sammanhang och medier.
Undervisningen ska även bidra till att eleverna får möta och bekanta sig med såväl de nordiska grannspråken som de nationella minoritetsspråken.
Undervisningen i ämnet svenska ska ge eleverna förutsättningar att utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Undervisningen i ämnet svenska ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften,
förmåga att söka information från olika källor och värdera dessa, och
kunskaper om språk och språkbruk i Sverige och Norden.