Tillbaka till innehållsförteckningen.

Svenska – Centralt innehåll åk 3

Läsa och skriva:

  • Skrivövningar av faktatexter utifrån utflykter och berättande text, beskrivningar, recept utifrån experiment till exempel salttillverkning, matlagning, bakning osv

  • Olika typer av verser och ramsor med rim och rytm som författas först i grupp och sedan enskilt i klassen.

  • Gemensamt skriva och bearbeta sakprosatexter t.ex. i samband med temat Bondens år.

  • Skapande av texter där ord och bild samspelar, genom egna illustrationer i arbetsböckerna såväl som med digitala verktyg.

  • Strategier för att skriva ord, meningar och olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag.

  • Handstil och att skriva med digitala verktyg.

  • Skrivstil introduceras genom formteckning och övas därefter.

  • Anteckna med hjälp av stolpar och tankekarta.

  • Grundläggande textbearbetning.

  • Språkliga strukturer och normer. Grundläggande skrivregler, ordklasser och verbets tidsform, skiljetecken, mjuk- och hårda konsonanter, vokalljud och dubbelteckning.

  • Lässtrategier dels för att kunna läsa med flyt, dels för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. Till exempel lässtrategier för recept i samband med temat Bondens år, beskrivningar av redskap och föremål i samband med tema om traditionella yrken och prosaberättelser i samband med hembygdsperioden.

Tala, lyssna och samtala:

  • Berättande i olika kulturer, under olika tider och med skilda syften av abrahamitisk skapelsemyt, judisk mytologi och berättelser ur gamla testamentet.

  • Muntligt berättande om hur det var att leva på en lantgård förr i världen, till exempel att arbeta som herde eller som fiskare.

  • Återberätta, reflektera, samtala och ge respons utifrån samarbetsövningar, erfarenheter, lekar, rörelser, lärarens berättande och elevernas egna texter och bilder.

  • Muntliga presentationer och muntligt berättande. Föremål, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel som kan stödja presentationer.

  • Ett något längre klasspel, t.ex. en dramatisering kring olika traditionella hantverksyrken

Texter:

  • Hantverkssånger, ramsor och årstidsdikter.

  • Berättande och poetiska texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter, med fokus på skildringar kring hembygd, olika hantverkares liv och upplevelser samt det gamla bondesamhället

  • Skönlitteratur för barn från olika tider och skilda delar av världen. Sånger, muntligt berättande, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och myter. Texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter.

  • Berättande texters budskap, uppbyggnad och innehåll. Hur en berättande text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning samt personbeskrivningar.

  • Några skönlitterärt betydelsefulla barnboksförfattare och illustratörer

Språkbruk:

  • Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel grafiska modeller.

  • Ord och begrepp för att på̊ ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.

  • Hur ord och yttranden uppfattas av omgivningen beroende på̊ kroppsspråk, tonfall och ords nyanser. Språkbruk samt möjligheter och risker vid egen kommunikation i digitala medier.

  • Skillnader mellan tal- och skriftspråk, till exempel att talet kan förstärkas genom röstläge och kroppsspråk. Detta övas t.ex. genom talgestaltning och recitation av verser i den s.k. rytmiska delen av morgonperioden men kan också övas med dramaövningar och de olika spel som klasserna repeterar och visar upp varje år.

Informationssökning och källkritik: 

  • Informationssökning i böcker, tidskrifter och på webbplatser för barn samt i söktjänster på internet.

  • Hur texters avsändare påverkar innehållet.