Tillbaka till innehållsförteckningen.
Svenska – Centralt innehåll åk 3
Läsa och skriva:
Skrivövningar av faktatexter utifrån utflykter och berättande text, beskrivningar, recept utifrån experiment till exempel salttillverkning, matlagning, bakning osv
Olika typer av verser och ramsor med rim och rytm som författas först i grupp och sedan enskilt i klassen.
Gemensamt skriva och bearbeta sakprosatexter t.ex. i samband med temat Bondens år.
Skapande av texter där ord och bild samspelar, genom egna illustrationer i arbetsböckerna såväl som med digitala verktyg.
Strategier för att skriva ord, meningar och olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag.
Handstil och att skriva med digitala verktyg.
Skrivstil introduceras genom formteckning och övas därefter.
Anteckna med hjälp av stolpar och tankekarta.
Grundläggande textbearbetning.
Språkliga strukturer och normer. Grundläggande skrivregler, ordklasser och verbets tidsform, skiljetecken, mjuk- och hårda konsonanter, vokalljud och dubbelteckning.
Lässtrategier dels för att kunna läsa med flyt, dels för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. Till exempel lässtrategier för recept i samband med temat Bondens år, beskrivningar av redskap och föremål i samband med tema om traditionella yrken och prosaberättelser i samband med hembygdsperioden.
Tala, lyssna och samtala:
Berättande i olika kulturer, under olika tider och med skilda syften av abrahamitisk skapelsemyt, judisk mytologi och berättelser ur gamla testamentet.
Muntligt berättande om hur det var att leva på en lantgård förr i världen, till exempel att arbeta som herde eller som fiskare.
Återberätta, reflektera, samtala och ge respons utifrån samarbetsövningar, erfarenheter, lekar, rörelser, lärarens berättande och elevernas egna texter och bilder.
Muntliga presentationer och muntligt berättande. Föremål, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel som kan stödja presentationer.
Ett något längre klasspel, t.ex. en dramatisering kring olika traditionella hantverksyrken
Texter:
Hantverkssånger, ramsor och årstidsdikter.
Berättande och poetiska texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter, med fokus på skildringar kring hembygd, olika hantverkares liv och upplevelser samt det gamla bondesamhället
Skönlitteratur för barn från olika tider och skilda delar av världen. Sånger, muntligt berättande, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och myter. Texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter.
Berättande texters budskap, uppbyggnad och innehåll. Hur en berättande text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning samt personbeskrivningar.
Några skönlitterärt betydelsefulla barnboksförfattare och illustratörer
Språkbruk:
Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel grafiska modeller.
Ord och begrepp för att på̊ ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
Hur ord och yttranden uppfattas av omgivningen beroende på̊ kroppsspråk, tonfall och ords nyanser. Språkbruk samt möjligheter och risker vid egen kommunikation i digitala medier.
Skillnader mellan tal- och skriftspråk, till exempel att talet kan förstärkas genom röstläge och kroppsspråk. Detta övas t.ex. genom talgestaltning och recitation av verser i den s.k. rytmiska delen av morgonperioden men kan också övas med dramaövningar och de olika spel som klasserna repeterar och visar upp varje år.
Informationssökning och källkritik:
Informationssökning i böcker, tidskrifter och på webbplatser för barn samt i söktjänster på internet.
Hur texters avsändare påverkar innehållet.