Tillbaka till innehållsförteckningen.
Svenska – Centralt innehåll åk 2
Läsa och skriva:
Skrivövningar med enkla egna texter utifrån naturupplevelser, utflykter och egna bilder.
Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva ord, meningar och olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
Skrivträning av egna noveller utifrån en given ramberättelse.
Grundläggande textbearbetning.
Handstil och att skriva med digitala verktyg.
Språkliga strukturer och normer.
Lästräning genom att läsa egna och andras texter, korta berättelser och fabler, gåtor och klurigheter, läsloggar, textsamtal.
Tala, Lyssna och samtala:
Lyssna på legender,myter,fabler och djursagor.
Lyssna på folksagor med invecklad handling samt naturberättelser
Muntliga presentationer och muntligt berättande. Föremål, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel som kan stödja presentationer.
Enklare dramaövningar i samband med fabeltemat, t.ex. dockteateruppsättningar med de handdockor som eleverna virkat i slöjden. Ett något längre klasspel, t.ex. en dramatisering av en legend
Texter:
Skönlitteratur, legender, fabler och sånger för barn från olika tider i och skilda delar av världen. Gåtor och klurigheter. Texter och legender som belyser människors upplevelser och erfarenheter.
Berättande texters budskap, uppbyggnad och innehåll. Hur en berättande text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning samt personbeskrivningar.
Sakprosatexter för barn. Beskrivande, förklarande och instruerande texter och hur deras innehåll kan organiseras.
Texter som kombinerar ord och bild samt texter i digitala miljöer för barn.
Språkbruk:
Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel grafiska modeller.
Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
Hur ord och yttranden uppfattas av omgivningen beroende på kroppsspråk, tonfall och ords nyanser.