Tillbaka till innehållsförteckningen.

Svenska – Centralt innehåll åk 1

Läsa och skriva:

  • Dagligen övas sambandet mellan ljud och bokstav under den rytmiska delen genom sånger, rytmer, ramsor och dikter.

  • Gemensam och enskild läsning. utifrån elevens och klassens egna texter, öva sambandet mellan ljud och bokstav.

  • Strategier för att avkoda, förstå̊ och tolka ord, begrepp och texter.

  • Öva handstil dels genom formteckning, dels genom att eleverna skriver bokstäver och kortare texter i arbetsböckerna.

  • Alfabetet och alfabetisk ordning.

  • Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva ord, meningar och olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag.

  • Skapande av texter där ord och bild samspelar. Användandet av bokstavssagor där bilder omvandlas till ord och meningar.

  • Språkliga strukturer och normer. Grundläggande skrivregler, med gemener och versaler, de vanligaste skiljetecknen samt stavning av vanligt förekommande ord med utgångspunkt från elevernas egna texter.

Tala, lyssna och samtala:

  • Dagligen lyssna på och återberätta folksagor.

  • Att aktivt återberätta, reflektera och samtala utifrån samarbetsövningar, erfarenheter, lekar, rörelser och lärarens berättande.

  • Elevnära strukturerade samtal kring gemensamma upplevelser, utflykter etc. Att berätta om vardagliga händelser samt att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Att lyssna, ställa frågor och ge kommentarer

  • Att ge och ta emot muntliga instruktioner.

  • Enklare dramaövningar, korta teaterstycken på vers.

  • Textsamtal: Att återge delar av innehållet i olika texter samt resonera om budskap i texterna och jämföra med egna erfarenheter.

Texter:

  • Skönlitteratur för barn från olika tider och skilda delar av världen. Sånger, muntligt berättande, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och myter. Texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter.