Tillbaka till innehållsförteckningen.
Svenska – Centralt innehåll åk 1
Läsa och skriva:
Dagligen övas sambandet mellan ljud och bokstav under den rytmiska delen genom sånger, rytmer, ramsor och dikter.
Gemensam och enskild läsning. utifrån elevens och klassens egna texter, öva sambandet mellan ljud och bokstav.
Strategier för att avkoda, förstå̊ och tolka ord, begrepp och texter.
Öva handstil dels genom formteckning, dels genom att eleverna skriver bokstäver och kortare texter i arbetsböckerna.
Alfabetet och alfabetisk ordning.
Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva ord, meningar och olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag.
Skapande av texter där ord och bild samspelar. Användandet av bokstavssagor där bilder omvandlas till ord och meningar.
Språkliga strukturer och normer. Grundläggande skrivregler, med gemener och versaler, de vanligaste skiljetecknen samt stavning av vanligt förekommande ord med utgångspunkt från elevernas egna texter.
Tala, lyssna och samtala:
Dagligen lyssna på och återberätta folksagor.
Att aktivt återberätta, reflektera och samtala utifrån samarbetsövningar, erfarenheter, lekar, rörelser och lärarens berättande.
Elevnära strukturerade samtal kring gemensamma upplevelser, utflykter etc. Att berätta om vardagliga händelser samt att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Att lyssna, ställa frågor och ge kommentarer
Att ge och ta emot muntliga instruktioner.
Enklare dramaövningar, korta teaterstycken på vers.
Textsamtal: Att återge delar av innehållet i olika texter samt resonera om budskap i texterna och jämföra med egna erfarenheter.
Texter:
Skönlitteratur för barn från olika tider och skilda delar av världen. Sånger, muntligt berättande, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och myter. Texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter.