Tillbaka till innehållsförteckningen.

Svenska – Centralt innehåll åk 9

Läsa och skriva

  • Gemensam och enskild läsning. Läsecirklar med cirkulerande ordförandeskap, samtal, diskussion och skriftlig sammanfattning kring teman som upplysning, romantik, skräck och dystopier.

  • Strategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syfte, avsändare och sammanhang. Att urskilja innehåll som kan vara direkt uttalat eller indirekt uttryckt i texten.

  • Sammanfattning av texter.

  • Analys av texter med koppling till upphovsperson, tid och andra texter samt utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor, t.ex. i samband med tema upplysning och romantik.

  • Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag.

  • Disposition och redigering av texter med hjälp av digitala verktyg. Bearbetning av egna och gemensamma texter till innehåll och form. Att ge och ta emot respons på texter.

  • Språkliga strukturer och normer. Stavning, meningsbyggnad, styckeindelning och olika typer av textbindning. Ordklasser och satsdelar.

  • Språkliga handböcker och digitala verktyg för ordförståelse, språkriktighet och variation.

Tala, lyssna och samtala

  • Olika former av samtal. Att delta aktivt, uttrycka känslor, tankar och kunskaper, lyssna, ställa frågor och föra resonemang, samt formulera och bemöta argument.

  • Att leda ett samtal och sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.

  • Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte, mottagare och sammanhang. Talmanus samt analoga och digitala verktyg för att planera och genomföra muntliga presentationer.

Texter

  • Skönlitterära genrer med fokus på upplysningstid och romantik och hur de stilistiskt och innehållsligt skiljer sig ifrån varandra.

  • Några skönlitterärt betydelsefulla författare i samband med temat upplysning och romantik och deras verk samt de historiska och kulturella sammanhang som verken har tillkommit i.

  • Epik och lyrik, t.ex. kärleksdikter från olika länder och tider.

  • Språkliga drag, uppbyggnad och berättarperspektiv i berättande och poetiska texter. Bildspråk, gestaltningar, parallellhandling, tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar samt dialoger.

  • Sakprosatexter för ungdomar och vuxna. Beskrivande, förklarande, utredande, instruerande och argumenterande texter. Texternas syfte, innehåll, uppbyggnad och språkliga drag. Kombinationer av olika texttyper.

Språkbruk

  • Språkbruk, yttrandefrihet och integritet i digitala och andra medier och i olika sammanhang.

  • Språkbruk i Sverige och Norden. Några svenska dialekter och sociolekter. Framträdande skillnader och likheter mellan de nordiska språken. De nationella minoritetsspråken i Sverige och deras ställning i samhället.

  • Språkbruk och språkförändring genom tiderna, till exempel vilka språk som påverkat svenskan historiskt och i nutid.

Informationssökning och källkritik 

  • Informationssökning på bibliotek och på internet, i böcker och massmedier samt genom intervjuer. - Hur man refererar, citerar och gör källhänvisningar, även referenser till digitala medier.

  • Hur man sovrar i en stor informationsmängd och prövar källors tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.