Tillbaka till innehållsförteckningen.

Svenska – Centralt innehåll åk 8

Läsa och skriva

  • Gemensam och enskild läsning. Gärna med utgångspunkt i temat Arbetarlitteratur.

  • Läsecirklar med cirkulerande ordförandeskap, samtal, diskussion och skriftlig sammanfattning kring tema etnicitet, genus, klass.

  • Strategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syfte, avsändare och sammanhang. Att urskilja innehåll som kan vara direkt uttalat eller indirekt uttryckt i texten.

  • Läsa biografier t.ex. i samband med historieundervisningen.

  • Sammanfattning av texter.

  • Analys av texter med koppling till upphovsperson, tid och andra texter till exempel jämföra kvinnliga och manliga svenska arbetarförfattare samt utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor.

  • Gemensamt och enskilt skrivande t.ex. att klassen skriver en gemensam kollektivroman, eller beskrivning av en industri.

  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.

  • Disposition och redigering av texter med hjälp av digitala verktyg. Bearbetning av egna och gemensamma texter till innehåll och form. Att ge och ta emot respons på texter.

  • Språkliga strukturer och normer. Stavning, meningsbyggnad, styckeindelning och olika typer av textbindning. Ordklasser och satsdelar.

  • Språkliga handböcker och digitala verktyg för ordförståelse, språkriktighet och variation

Tala, lyssna och samtala

  • Olika former av samtal. Att delta aktivt, uttrycka känslor, tankar och kunskaper, lyssna, ställa frågor och föra resonemang, samt formulera och bemöta argument.

  • Att leda ett samtal och sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.

  • Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte, mottagare och sammanhang. Talmanus samt analoga och digitala verktyg för att planera och genomföra muntliga presentationer. T.ex. skriva ett eget sommarprat.

  • Hålla tal och använda retoriska figurer t.ex. i samband med temat Nordamerika och afroamerikanernas historia, analysera tal av t.ex. Martin Luther King, Barak Obama, Michell Obama etc.

  • Genomförandet av ett teaterprojekt som innefattar pjäsval, rollfördelning, bearbetning av text repliker och arbete med rekvisita och scenografi.

Texter

  • 1800 och 1900-tals litteratur som skildrar framväxten av ett industrisamhälle

  • Klassisk svensk arbetarlitteratur och diktning

  • Analys av låttexter, ex progg-musiken

  • Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor

  • Texter i digitala miljöer samt andra texter som kombinerar ord, bild och ljud. Språkliga och dramaturgiska komponenter samt hur uttrycken kan samspela med varandra, till exempel i filmiskt berättande, teaterföreställningar och webbtexter, t.ex. i samband med årskursens teaterprojekt.

Språkbruk

  • Språkliga strategier för att minnas och lära genom att identifiera nyckelord och föra anteckningar.

  • Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.

  • Skillnader i språkanvändning beroende på syfte, mottagare och sammanhang. Språkets betydelse för att utöva inflytande.

  • Språkbruk, yttrandefrihet och integritet i digitala och andra medier och i olika sammanhang.

Informationssökning och källkritik

  • Informationssökning på bibliotek och på internet, i böcker och massmedier samt genom intervjuer. - Hur man refererar, citerar och gör källhänvisningar, även referenser till digitala medier.

  • Hur man sovrar i en stor informationsmängd och prövar källors tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.