Tillbaka till innehållsförteckningen.

Svenska – Centralt innehåll åk 6

Läsa och skriva: 

  • Gemensam och enskild läsning. Strategier för att förstå̊ och tolka ord, begrepp och texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, både det direkt uttalade och sådant som är indirekt uttryckt.

  • Sammanfattning av texter.

  • Resonemang om texter med koppling till sammanhang inom och utanför texten samt till den egna läsupplevelsen.

  • Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.

  • Bearbetning av egna och gemensamma texter till innehåll och form. Att ge och ta emot respons på texter.

  • Skriva poesi, naturdiktning och haikudikter, och dikter i sonettformat

  • Handstil och att skriva med digitala verktyg.

  • Öva sig i kalligrafi, olika typsnitt och göra anfanger i samband med undervisningen om medeltida klosterväsendet

  • • Språkliga strukturer och normer. Meningsbyggnad, med huvudsatser, bisatser och skiljetecken samt textbindning med hjälp av sambandsord.

  • Satslära.

  • Ordböcker och digitala verktyg för stavning och ordförståelse.

Tala, lyssna och samtala:

  • Olika former av samtal. Att lyssna aktivt, ställa frågor, uttrycka tankar och känslor samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer och i samband med demokratiska beslutsprocesser. Övas t.ex. genom rollspel i samband med temat romarriket.

  • Retorikövningar och debatteknik, hålla anföranden och replikera, och debattera i samband med undervisningsperioden om den antika romerska konstitutionen.

  • Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Disposition med inledning, innehåll och avslutning. Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.

Texter:

  • Muntligt berättande av romersk antik mytologi och gudavärld.

  • Medeltida sagogods, ballader och diktning.

  • Skönlitteratur för barn och unga. Lyrik t.ex. antik romersk diktning, dramatik, sagor och myter t.ex. medeltida riddarromaner. Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.

  • Berättande texters budskap, språkliga drag och uppbyggnad. Tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar samt dialoger.

  • Några skönlitterärt betydelsefulla barn- och ungdomsboksförfattare och deras verk.

  • Sakprosatexter för barn och unga. Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.

  • Texter som kombinerar ord, bild och ljud samt texter i digitala miljöer. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.

Språkbruk

  • Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel grafiska modeller och stödord.

  • Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.

  • Formellt och informellt språk. Skillnader i språkanvändning beroende på mottagare, syfte och sammanhang. Ansvarsfullt agerande vid kommunikation i digitala och andra medier.

  • De nationella minoritetsspråken i Sverige.

  • Informationssökning och källkritik

  • Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och i söktjänster på internet.

  • Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.