Tillbaka till innehållsförteckningen.
Svenska – Centralt innehåll åk 5
Läsa och skriva:
Gemensamt och enskilt skrivande till exempel kring undervisningstemat antiken. Egypten och Grekland.
Skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag, utifrån utflykter, museibesök och berättande beskrivningar.
Gemensam och enskild läsning till exempel kring temat antiken. Strategier för att förstå̊ och tolka ord, begrepp och texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, både det direkt uttalade och sådant som är indirekt uttryckt.
Sammanfattning av texter.
Resonemang om texter med koppling till sammanhang inom och utanför texten samt till den egna läsupplevelsen.
Skapande av texter där ord och bild samverkar, till exempel i arbetsböcker, planscher osv.
Bearbetning av egna och gemensamma texter till innehåll och form. Att ge och ta emot respons på texter.
Ordböcker och digitala verktyg för stavning och ordförståelse.
Tala, lyssna och samtala:
Olika former av samtal. Återberätta, reflektera och samtala.
Att lyssna aktivt, ställa frågor, uttrycka tankar och känslor samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer och i samband med demokratiska beslutsprocesser.
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Disposition med inledning, innehåll och avslutning.
Retorikövningar i samband med undervisningsperioden om antika Grekland. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.
Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation.
Muntligt reciterande ex Illiaden, Odyssén, Aeneiden, texter på hexameter
Ett klasspel, t.ex. en dramatisering av Illiaden, Odyssén
Texter:
Muntligt berättande av hinduisk, buddhistisk, egyptisk och grekisk mytologi och gudavärld.
Skönlitteratur för barn och unga från olika tider.
Lyrik, dramatik, sagor och myter. Till exempel grekisk mytologi, Gilgamesh eposet, Innanmyten, några antika grekiska dramer.
Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
Berättande texters budskap, språkliga drag och uppbyggnad. Tillbakablickar, miljö̈- och personbeskrivningar samt dialoger.
Sakprosatexter för barn och unga tillexempel om det antika Egypten. Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
Texter som kombinerar ord, bild och ljud samt texter i digitala miljöer. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
Språkbruk:
Kilskrift och piktogram, hieroglyfer, samtal om språks uppkomst, betydelse och utveckling
Formellt och informellt språk. Skillnader i språkanvändning beroende på mottagare, syfte och sammanhang. Ansvarsfullt agerande vid kommunikation i digitala och andra medier.
Informationssökning och källkritik:
Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och i söktjänster på internet.
Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.