Ämnets syfte
Bilder har stor betydelse för människors sätt att tänka, lära och uppleva sig själva och omvärlden. Sedan urminnes tider har människan använt bildmediet för att uttrycka känslor, upplevelser och tankar. Genom bilden uppstår en kommunikation. Vi omges ständigt av bilder som informerar, övertalar, underhåller och ger oss estetiska och känslomässiga upplevelser. Kunskaper om bilder och bildkommunikation är betydelsefulla för att kunna uttrycka egna åsikter och delta aktivt i samhällslivet. Förmågan att tolka andras bilduttryck är en viktig färdighet, på samma sätt som att själv kunna uttrycka sig i bild. Genom att arbeta med olika typer av bilder kan människor utveckla sin kreativitet och bildskapande förmåga.
I waldorfskolan ges eleverna dagliga möjligheter till konstnärligt övande. Med olika material och tekniker får de tillfälle att arbeta med hela sitt kreativa spektrum. Genom undervisningen ska eleverna få erfarenheter av visuell kultur i form av film, fotografi, design, konst, arkitektur och miljöer. Lärarna arbetar dessutom med estetiska läroprocesser där konstnärlig verksamhet integreras i de flesta ämnesområdena. På så sätt aktiverar eleverna flera sinnen i sin läroprocess vilket ger möjlighet till ett fördjupat lärande. Bildämnet ingår till stora delar i den undervisning som sker under morgonperiodernas olika ämnesteman. Undervisningen i ämnet bild ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur bilder skapas och tolkas.
I undervisningen ska eleverna ges möjligheter att utveckla kunskaper om hur man framställer och presenterar egna bilder med olika metoder, material och uttrycksformer. Den stora krittavlan i varje klassrum är central då pedagogen, även i teoretiska ämnen, arbetar medvetet med bildframställning som understöd till sin undervisning. Med hjälp av bilden fördjupas den teoretiska kunskapen, och eleverna får en visuell stimulans som hjälper dem att minnas ny kunskap. I de högre årskurserna får den svarta tavlan allt större betydelse inom teoretiska och naturvetenskapliga ämnen, där processer, modeller och tekniska ritningar förtydligas på tavlan
Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar sin kreativitet och sitt intresse för att skapa och kommunicera visuellt. Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla idéer samt överväga olika lösningar och tillvägagångssätt i det bildskapande arbetet. Eleverna ska också uppmuntras att ta egna initiativ och att arbeta på ett undersökande och problemlösande sätt.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur bildbudskap utformas i olika medier. Undervisningen ska också ge eleverna möjligheter att diskutera och kritiskt granska olika bildbudskap och bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om bilder i olika kulturer, både i nutid och historiskt. Genom undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att använda sina kunskaper om olika typer av bilder i det egna bildskapandet.
Undervisningen i ämnet bild ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,
förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material,
förmåga att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt utifrån syftet med bildarbetet, och
förmåga att analysera samtida och historiska bilders innehåll, uttryck och funktioner.