Tillbaka till innehållsförteckningen.
Bild– Centralt innehåll åk 3
Bildframställning
Framställning av berättande bilder, till exempel sagobilder och illustrationer till berättelser t.ex. illustrerande bilder som visar olika redskap, verktyg och metoder inom olika yrkeskategorier i samband med undervisningen om traditionella yrken och bondens år.
Teckning, måleri, modellering och konstruktion, t.ex. akvarellmålning kring undervisningstemat Skapelseberättelsen. Successiv övergång från det nonfigurativa måleriet till mer figurativt.
Formteckning, fria symmetriövningar. Spiraler och former som överlappar varandra, ringlar och flätas samman. Speglande former, horisontalt och vertikalt. Fyrfaldiga symmetrier som kombinerar horisontala, vertikala och diametrala egenskaper.
Modellering med olika material ex, bivax och lera, t.ex. olika djur till Noahs Ark i samband med undervisningen om gamla testamentet och judisk mytologi, eller lertavlor i samband med undervisningen om de tio budorden.
Fotografering och överföring av bilder med hjälp av digitala verktyg.
Etiska frågor som kan uppstå vid framställning och användning av bilder i olika sammanhang.
Några verktyg och material för teckning, måleri, modellering och konstruktioner samt för fotografering och annat digitalt arbete med bilder.
Tekniker, verktyg och material
Olika element som bygger upp form, yta samt för- och bakgrund i en bild, till exempel linjer och färg, t.ex. öva hur grundfärgerna gult, rött och blått uppstå ur ljus och mörker, bli säkrare i att måla färgkretsens ljus- och mörkersida, färg, form, yta samt för- och bakgrund.
Bildanalys
Samtida och historiska bilder och vad bilderna berättar, till exempel dokumentära bilder och konstbilder.
Bilder ur elevernas visuella kulturer som gestaltar normer och stereotyper.