Tillbaka till innehållsförteckningen.

Bild– Centralt innehåll åk 3

Bildframställning

  • Framställning av berättande bilder, till exempel sagobilder och illustrationer till berättelser t.ex. illustrerande bilder som visar olika redskap, verktyg och metoder inom olika yrkeskategorier i samband med undervisningen om traditionella yrken och bondens år.

  • Teckning, måleri, modellering och konstruktion, t.ex. akvarellmålning kring undervisningstemat Skapelseberättelsen. Successiv övergång från det nonfigurativa måleriet till mer figurativt.

  • Formteckning, fria symmetriövningar. Spiraler och former som överlappar varandra, ringlar och flätas samman. Speglande former, horisontalt och vertikalt. Fyrfaldiga symmetrier som kombinerar horisontala, vertikala och diametrala egenskaper.

  • Modellering med olika material ex, bivax och lera, t.ex. olika djur till Noahs Ark i samband med undervisningen om gamla testamentet och judisk mytologi, eller lertavlor i samband med undervisningen om de tio budorden.

  • Fotografering och överföring av bilder med hjälp av digitala verktyg.

  • Etiska frågor som kan uppstå vid framställning och användning av bilder i olika sammanhang.

  • Några verktyg och material för teckning, måleri, modellering och konstruktioner samt för fotografering och annat digitalt arbete med bilder.

Tekniker, verktyg och material

  • Olika element som bygger upp form, yta samt för- och bakgrund i en bild, till exempel linjer och färg, t.ex. öva hur grundfärgerna gult, rött och blått uppstå ur ljus och mörker, bli säkrare i att måla färgkretsens ljus- och mörkersida, färg, form, yta samt för- och bakgrund.

Bildanalys

  • Samtida och historiska bilder och vad bilderna berättar, till exempel dokumentära bilder och konstbilder.

  • Bilder ur elevernas visuella kulturer som gestaltar normer och stereotyper.