Tillbaka till innehållsförteckningen.

Bild– Centralt innehåll åk 4

Bildframställning

  • Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer så som illustrationer av inlandsisen, bronsåldersristningar, fynd och föremål från vikingatid, runristningar, även illustrationer av djur, deras livsmiljöer i samband med biologiundervisningen.

  • Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.

  • Formteckning, linjer som korsar varandra och sammanflätas, t.ex. fornnordiska flätmönster runstensornamentik, med tryck och blandteknik.

  • Modellering, t.ex. lerkrukor efter historisk förlaga, djur i bivax eller lera.

  • Återanvändning och bearbetning av bilder, till exempel i kollage och bildmontage t.ex. kollagebilder, ristningar i vax eller på trä, runor, gjutningar, vikingasmycken, tovning av små och stora bilder i ull.

  • Fotografi, film och annat digitalt bildskapande samt redigering av fotografi och rörlig bild t.ex. utställningsprojekt i samband med exempelvis ett museibesök eller en stadsvandring.

  • Rättigheter och skyldigheter samt etiska frågeställningar vid användning av bilder i olika sammanhang.

Tekniker, verktyg och material

  • Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i två- och tredimensionella bilder, till exempel linjer, färg och hur kombinationer av dessa kan användas i bildskapande arbete.

  • Verktyg och material för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete, fotografering, arbete med rörlig bild och digital bildbehandling.

Bildanalys

  • Konst- och dokumentärbilder samt arkitektur från olika tider och kulturer.

  • Mediebilder, till exempel reklam- och nyhetsbilder.

  • Hur bilder påverkar och förmedlar budskap. Ord och begrepp för att kunna samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.