Tillbaka till innehållsförteckningen.
Bild– Centralt innehåll åk 4
Bildframställning
Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer så som illustrationer av inlandsisen, bronsåldersristningar, fynd och föremål från vikingatid, runristningar, även illustrationer av djur, deras livsmiljöer i samband med biologiundervisningen.
Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.
Formteckning, linjer som korsar varandra och sammanflätas, t.ex. fornnordiska flätmönster runstensornamentik, med tryck och blandteknik.
Modellering, t.ex. lerkrukor efter historisk förlaga, djur i bivax eller lera.
Återanvändning och bearbetning av bilder, till exempel i kollage och bildmontage t.ex. kollagebilder, ristningar i vax eller på trä, runor, gjutningar, vikingasmycken, tovning av små och stora bilder i ull.
Fotografi, film och annat digitalt bildskapande samt redigering av fotografi och rörlig bild t.ex. utställningsprojekt i samband med exempelvis ett museibesök eller en stadsvandring.
Rättigheter och skyldigheter samt etiska frågeställningar vid användning av bilder i olika sammanhang.
Tekniker, verktyg och material
Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i två- och tredimensionella bilder, till exempel linjer, färg och hur kombinationer av dessa kan användas i bildskapande arbete.
Verktyg och material för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete, fotografering, arbete med rörlig bild och digital bildbehandling.
Bildanalys
Konst- och dokumentärbilder samt arkitektur från olika tider och kulturer.
Mediebilder, till exempel reklam- och nyhetsbilder.
Hur bilder påverkar och förmedlar budskap. Ord och begrepp för att kunna samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.