Tillbaka till innehållsförteckningen.

Bild– Centralt innehåll åk 5

Bildframställning

  • Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text, såsom naturmotiv i samband med geografiundervisning om Norden. Studier av växter i samband med botanikundervisningen, naturskisser under exkursioner.

  • Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete. T.ex. formteckning som övergår i geometriövningar på fri hand, ämnesintegreras med matematik och t.ex. akvarellmålning med motiv från natur, växtliv, konst, kultur, geografi. Även modellering såsom lerplattor med kilskrift, gipsrelief som efterliknar det gamla egyptiska måleriet, tillverka mini-tegelstenar och bygga en modell över en egyptisk pyramid.

  • Återanvändning och bearbetning av bilder, till exempel i kollage och bildmontage, t.ex. med textiltryck och kollage med mönster från Indien, Persien.

  • Fotografi, film och annat digitalt bildskapande samt redigering av fotografi och rörlig bild, t.ex. stop-motion-studie av en växt över tid.

  • Rättigheter och skyldigheter samt etiska frågeställningar vid användning av bilder i olika sammanhang.

Tekniker, verktyg och material

  • Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i två- och tredimensionella bilder, till exempel linjer, färg och hur kombinationer av dessa kan användas i bildskapande arbete.

  • Verktyg och material för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete, fotografering, arbete med rörlig bild och digital bildbehandling.

Bildanalys

  • Konst- och dokumentärbilder samt arkitektur från olika tider och kulturer.

  • Mediebilder, till exempel reklam- och nyhetsbilder.

  • Bilder ur elevernas visuella kulturer som gestaltar identitet, grupptillhörighet och normer, ämnesintegreras med t.ex. svenskundervisningen genom skrivövningar.

  • Hur bilder påverkar och förmedlar budskap. Ord och begrepp för att kunna samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.