Tillbaka till innehållsförteckningen.
Bild– Centralt innehåll åk 6
Bildframställning
Framställning av berättande och informativa bilder, t.ex. illustrationer av romersk konst och arkitektur, medeltida kyrkokonst i samband med historieundervisningen och illustrationer över geologiska förlopp och bergartsbildande processer i samband med geologiundervisningen och kartor och klimatzoner i samband med geografiundervisningen. Även naturstudier, t.ex. av fåglar och insekter eller trädstudier över tid i samband med biologiperioden.
Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.
T.ex. teckningsuppgifter och skisser kring ljus och skugga och djupverkan, t.ex. i samband med fysikundervisningens tema optik. Övningar med komplementfärgerna och färgernas relation till ljus och mörker, vitt och svart och teckningsövningar med ljusdunkel gestaltning av en yta i olika skuggtekniker. Sfärer, cylindrar, koner och kuber tecknas som rumsliga kroppar.
T.ex. kalligrafi, anfanger och olika typsnitt i samband med historieundervisningen.
T.ex. mosaik med pappersbitar eller annan teknik i samband med historieundervisningen och efter förlagor från antika Rom. Pappersvikning och tillverkning av tredimensionella geometriska figurer.
Återanvändning och bearbetning av bilder, till exempel i kollage och bildmontage.
Fotografi, film och annat digitalt bildskapande samt redigering av fotografi och rörlig bild, t.ex. dokumentation av experiment i optikundervisningen.
Rättigheter och skyldigheter samt etiska frågeställningar vid användning av bilder i olika sammanhang.
Tekniker, verktyg och material
Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i två- och tredimensionella bilder, till exempel linjer, färg och hur kombinationer av dessa kan användas i bildskapande arbete, t.ex. hur man djupverkan i bilden genom olika färger, t.ex. hur man skapar färgperspektiv.
Verktyg och material för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete, fotografering, arbete med rörlig bild och digital bildbehandling.
Bildanalys
Konst- och dokumentärbilder samt arkitektur från olika tider och kulturer.
Mediebilder, till exempel reklam- och nyhetsbilder.
Bilder ur elevernas visuella kulturer som gestaltar identitet, grupptillhörighet och normer, ämnesintegreras med t.ex. genom samtal om bildmediet och dokumentära bilder i förhållande till bildkonst.
Hur bilder påverkar och förmedlar budskap. Ord och begrepp för att kunna samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner, t.ex. hur ljud och bild samverkar i filmer i samband med undervisningen i optik och akustik.