Tillbaka till innehållsförteckningen.

Bild – Centralt innehåll åk 8

Bildframställning

  • Framställning av berättande, informativa och samhällsorienterande bilder om frågor som är angelägna för eleverna.

  • Två- och tredimensionellt bildarbete.

  • Kombinationer av bild, ljud, objekt och text i eget bildskapande.

  • Digitalt skapande och digital bearbetning av fotografier, rörlig bild och andra typer av bilder.

  • Presentationer av eget bildskapande från idé och process till slutgiltigt resultat.

  • Rättigheter och skyldigheter samt etiska frågeställningar vid användning och spridning av bilder. Eventuella konflikter mellan yttrandefrihet och integritet vid användning och spridning av bilder.

Tekniker, verktyg och material

  • Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.

  • Teckning, fördjupat arbete kring ljus och skugga genom valörövningar, perspektivteckningen.

  • Akvarellmålning och målning med andra typer av färger, t.ex. naturstudier och målning av kulisser och schablontryck i samband med årskursens teateruppsättning.

  • Verktyg och material för två- och tredimensionellt bildarbete. Hur dessa verktyg och material kan användas för bestämda syften.

  • Modellering med lera, t.ex. modellera en kota eller liknande i anknytning till anatomiundervisningen.

Bildanalys

  • Samtida konst- och dokumentärbilder samt konst och arkitektur från olika tider och kulturer. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.

  • Mediebilders utformning och påverkan och hur dessa bilder kan tolkas och kritiskt granskas.

  • Bilder som behandlar identitet och maktrelationer, till exempel sexualitet, etnicitet och kön. Hur dessa perspektiv gestaltas och konstrueras.

  • Hur bilder kan kopplas till egna erfarenheter och företeelser i elevernas visuella kulturer. Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.