Tillbaka till innehållsförteckningen.
Bild – Centralt innehåll åk 8
Bildframställning
Framställning av berättande, informativa och samhällsorienterande bilder om frågor som är angelägna för eleverna.
Två- och tredimensionellt bildarbete.
Kombinationer av bild, ljud, objekt och text i eget bildskapande.
Digitalt skapande och digital bearbetning av fotografier, rörlig bild och andra typer av bilder.
Presentationer av eget bildskapande från idé och process till slutgiltigt resultat.
Rättigheter och skyldigheter samt etiska frågeställningar vid användning och spridning av bilder. Eventuella konflikter mellan yttrandefrihet och integritet vid användning och spridning av bilder.
Tekniker, verktyg och material
Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
Teckning, fördjupat arbete kring ljus och skugga genom valörövningar, perspektivteckningen.
Akvarellmålning och målning med andra typer av färger, t.ex. naturstudier och målning av kulisser och schablontryck i samband med årskursens teateruppsättning.
Verktyg och material för två- och tredimensionellt bildarbete. Hur dessa verktyg och material kan användas för bestämda syften.
Modellering med lera, t.ex. modellera en kota eller liknande i anknytning till anatomiundervisningen.
Bildanalys
Samtida konst- och dokumentärbilder samt konst och arkitektur från olika tider och kulturer. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.
Mediebilders utformning och påverkan och hur dessa bilder kan tolkas och kritiskt granskas.
Bilder som behandlar identitet och maktrelationer, till exempel sexualitet, etnicitet och kön. Hur dessa perspektiv gestaltas och konstrueras.
Hur bilder kan kopplas till egna erfarenheter och företeelser i elevernas visuella kulturer. Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.