Tillbaka till innehållsförteckningen.

Bild – Betygskriterier för slutet av årskurs 6

Betygskriterier för betyget E i slutet av årskurs 6  

Eleven framställer olika typer av bilder med delvis genomarbetade uttrycksformer.

I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande sätt.

Utifrån syftet med bildarbetet och någon idé väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.

Eleven beskriver bilders innehåll och funktion på ett enkelt sätt.

Betygskriterier för betyget D i slutet av årskurs 6  

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E. 

Betygskriterier för betyget C i slutet av årskurs 6  

Eleven framställer olika typer av bilder med genomarbetade uttrycksformer.

I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett fungerande sätt.

Utifrån syftet med bildarbetet och någon idé väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.

Eleven beskriver bilders innehåll och funktion på ett utvecklat sätt.

Betygskriterier för betyget B i slutet av årskurs 6 

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C. 

Betygskriterier för betyget A i slutet av årskurs 6 

Eleven framställer olika typer av bilder med väl genomarbetade uttrycksformer.

I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande sätt.

Utifrån syftet med bildarbetet och någon idé väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.

Eleven beskriver bilders innehåll och funktion på ett välutvecklat sätt.