Ämnets syfte

Matematiken har en flertusenårig historia med bidrag från många kulturer. I urminnestider har människor använt sig av olika matematiska ansatser för att lösa problem i sin vardag och för att utforska verkligheten i en vidare mening. Matematiken har såväl utvecklas ur praktiska behov, som ur människans nyfikenhet och lust att utforska.  I matematikundervisningen kan vi urskilja två sidor, den ena sidan är av praktisk art och handlar om att dela in världen i olika fält och system, att skapa struktur i en fragmenterad och komplex värld, den andra består av matematikens estetiska egenskap. Många av matematikens upptäckter kännetecknas av enkelhet och skönhet. Tal, talföljder och formler kan ha en slående estetik. Eleverna får upptäcka och studera olika talmönster i både konst, arkitektur och natur.

Inom waldorfpedagogiken utvecklas matematikundervisningen i takt med elevernas inre utveckling. I de lägre årskurserna kopplas arbetet med matematik i hög utsträckning till fysisk aktivitet och konkreta exempel för att därefter successivt erbjuda eleverna allt fler abstrakta problem. Eleverna får sålunda uppleva både praktisk struktur och estetisk elegans, och detta görs genom studier av symmetri, former, rörelser, mönster, rytmer, talförhållanden och algebraiska samband. Dessa områden belyses under skoltiden med historiska utvikningar inom teknik, naturvetenskap och konst. Waldorfskolans intention är att undervisningen i matematik ska utrusta eleverna med tilltro till sitt eget tänkande och till sin förmåga till problemlösning av såväl logisk som kreativ och praktisk art. 

Genom sin kreativa, reflekterande och problemlösande art är matematiken nära kopplad till den samhälleliga, sociala, naturvetenskapliga, tekniska och digitala utvecklingen. Kunskaper i matematik ger människor förutsättningar att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer och ökar möjligheterna att delta i samhällets beslutsprocesser.

Undervisningen i ämnet matematik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om matematik och matematikens användning i vardagen och inom olika ämnesområden. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang. Den ska också ge eleverna möjlighet att uppleva estetiska värden i möten med matematiska mönster, former och samband.

Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla förtrogenhet med grundläggande matematiska begrepp och metoder och deras användbarhet. Vidare ska eleverna genom undervisningen ges möjligheter att utveckla kunskaper i att använda digitala verktyg och programmering för att kunna undersöka problemställningar och matematiska begrepp, göra beräkningar samt för att presentera och tolka data.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper för att kunna formulera och lösa problem samt reflektera över och värdera valda strategier, modeller och resultat. Eleverna ska även ges förutsättningar att utveckla kunskaper för att kunna tolka vardagliga och matematiska situationer samt för att kunna beskriva och formulera dessa med hjälp av matematikens uttrycksformer.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmågan att argumentera logiskt och föra matematiska resonemang. Eleverna ska genom undervisningen också ges möjlighet att utveckla en förtrogenhet med matematikens uttrycksformer och hur dessa kan användas för att kommunicera om matematik i vardagliga och matematiska sammanhang.

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla kunskaper om historiska sammanhang där viktiga begrepp och metoder i matematiken har utvecklats. Genom undervisningen ska eleverna även ges möjligheter att reflektera över matematikens betydelse, användning och begränsning i vardagslivet, i andra skolämnen och under historiska skeenden och därigenom kunna se matematikens sammanhang och relevans.

Undervisningen i ämnet matematik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla

  • förmåga att använda och beskriva matematiska begrepp och samband mellan begrepp,

  • förmåga att välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,

  • förmåga att formulera och lösa problem med hjälp av matematik och värdera valda strategier,

  • förmåga att föra och följa matematiska resonemang, och

  • förmåga att använda matematikens uttrycksformer för att samtala om och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.