Tillbaka till innehållsförteckningen.

Matematik – Centralt innehåll åk 3

Taluppfattning och tals användning

  • Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen delas upp och används för att ange antal och ordning.

  • Positionssystemet och hur det används för att beskriva naturliga tal, övas t.ex. konkret i det fysiska rummet och laborativt med hjälp av klossar, stavar etc.

  • De fyra räknesättens egenskaper och samband samt användning i olika situationer, övas t.ex. laborativt med klossar, stavar, naturmaterial etc., och genom olika matematiksagor och berättelser, öva tabeller rytmiskt, se samband mellan dessa.

  • Metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning, överslagsräkning och skriftlig beräkning.

  • Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar.

Algebra

  • Matematiska likheter och likhetstecknets betydelse.

  • Obekanta tal och hur de kan betecknas med en symbol.

  • Enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster samt hur de konstrueras, beskrivs och uttrycks.

  • Entydiga stegvisa instruktioner och hur de konstrueras, beskrivs och följs som grund för programmering. Hur symboler används vid stegvisa instruktioner.

Geometri

  • Vanliga lägesord för att beskriva föremåls och objekts läge i rummet.

  • Grundläggande geometriska tvådimensionella objekt samt objekten klot, kon, cylinder och rätblock. Egenskaper hos dessa objekt och deras inbördes relationer, t.ex. i samband med temat gamla mått och enheter.

  • Konstruktion av geometriska objekt.

  • Jämförelser och uppskattningar av storheter, t.ex. i samband med formteckning.

  • Mätning av längd, massa, volym och tid med vanliga nutida och äldre måttenheter, under temat Gamla mått, t.ex. med utgångspunkt från den egna kroppen införs äldre längd- och viktmått före de vanliga måttenheterna. Även bakning för att t.ex. öva volymmått i samband med temat Bondens år.

  • Skala vid enkel förminskning och förstoring, t.ex. i samband med någon form av husbygge.

  • Symmetri i vardagen och hur symmetri kan konstrueras.

Sannolikhet och statistik

  • Slumpmässiga händelser i konkreta situationer.

  • Enkla tabeller och diagram och hur de används för att sortera data och beskriva resultat från undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg.

Samband och förändring

  • Proportionella samband, däribland dubbelt och hälften.

Problemlösning

  • Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.

  • Formulering av matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situationer.