Tillbaka till innehållsförteckningen.
Matematik – Centralt innehåll åk 3
Taluppfattning och tals användning
Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen delas upp och används för att ange antal och ordning.
Positionssystemet och hur det används för att beskriva naturliga tal, övas t.ex. konkret i det fysiska rummet och laborativt med hjälp av klossar, stavar etc.
De fyra räknesättens egenskaper och samband samt användning i olika situationer, övas t.ex. laborativt med klossar, stavar, naturmaterial etc., och genom olika matematiksagor och berättelser, öva tabeller rytmiskt, se samband mellan dessa.
Metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning, överslagsräkning och skriftlig beräkning.
Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar.
Algebra
Matematiska likheter och likhetstecknets betydelse.
Obekanta tal och hur de kan betecknas med en symbol.
Enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster samt hur de konstrueras, beskrivs och uttrycks.
Entydiga stegvisa instruktioner och hur de konstrueras, beskrivs och följs som grund för programmering. Hur symboler används vid stegvisa instruktioner.
Geometri
Vanliga lägesord för att beskriva föremåls och objekts läge i rummet.
Grundläggande geometriska tvådimensionella objekt samt objekten klot, kon, cylinder och rätblock. Egenskaper hos dessa objekt och deras inbördes relationer, t.ex. i samband med temat gamla mått och enheter.
Konstruktion av geometriska objekt.
Jämförelser och uppskattningar av storheter, t.ex. i samband med formteckning.
Mätning av längd, massa, volym och tid med vanliga nutida och äldre måttenheter, under temat Gamla mått, t.ex. med utgångspunkt från den egna kroppen införs äldre längd- och viktmått före de vanliga måttenheterna. Även bakning för att t.ex. öva volymmått i samband med temat Bondens år.
Skala vid enkel förminskning och förstoring, t.ex. i samband med någon form av husbygge.
Symmetri i vardagen och hur symmetri kan konstrueras.
Sannolikhet och statistik
Slumpmässiga händelser i konkreta situationer.
Enkla tabeller och diagram och hur de används för att sortera data och beskriva resultat från undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg.
Samband och förändring
Proportionella samband, däribland dubbelt och hälften.
Problemlösning
Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.
Formulering av matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situationer.