Tillbaka till innehållsförteckningen.
Matematik – Centralt innehåll åk 6
Taluppfattning och tals användning
Rationella tal, däribland negativa tal, och deras egenskaper samt hur talen kan delas upp och användas.
Positionssystemet och hur det används för att beskriva hela tal och tal i decimalform.
Olika talsystem och några talsystem som använts i olika kulturer genom historien, t.ex. arbeta med romerska siffror i samband med temat Romarriket.
Tal i procentform och deras samband med tal i bråk- och decimalform.
Hur tal i bråk- och decimalform kan användas i vardagliga situationer.
De fyra räknesätten och regler för deras användning vid beräkningar med naturliga tal.
Metoder för beräkningar med naturliga tal och enkla tal i bråk- och decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning och skriftlig beräkning. Användning av digitala verktyg vid beräkningar.
Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar.
Algebra
Matematiska likheter och hur likhetstecknet används för att teckna enkla ekvationer.
Variabler och deras användning i enkla algebraiska uttryck och ekvationer.
Metoder, däribland algebraiska, för att lösa enkla ekvationer.
Mönster i talföljder och geometriska mönster samt hur de konstrueras, beskrivs och uttrycks.
Programmering i visuella programmeringsmiljöer. Hur algoritmer skapas och används vid programmering.
Geometri
Extra fokus på geometri under årskursen, t.ex exakta konstruktioner med passare och linjal, konstruera platonska kroppar i papp.
Grundläggande geometriska två- och tredimensionella objekt samt deras egenskaper och inbördes relationer. Konstruktion av geometriska objekt, såväl med som utan digitala verktyg.
T.ex. genom pappersvikning, enklare modellbyggande och modellering undersöks de tredimensionella kropparnas egenskaper, t.ex. pyramider skapas och utforskas i samband med den egyptiska kulturepoken.
Jämförelse, uppskattning och mätning av längd, area, massa, volym, tid och vinkel med standardiserade måttenheter samt enhetsbyten i samband med detta.
Metoder för hur omkrets och area hos olika tvådimensionella geometriska figurer kan bestämmas och uppskattas.
Skala vid förminskning och förstoring samt användning av skala i elevnära situationer , t.ex. i samband med kartritning ämnesintegrerat med geografiundervisningen.
Symmetri i planet och hur symmetri kan konstrueras, även symmetri i vardagen, i konsten, i naturen samt hur symmetri konstrueras, t.ex. symmetri i naturen tas upp under temat botanik.
Sannolikhet och statistik
Slumpmässiga händelser, chans och risk med utgångspunkt i observationer, simuleringar och statistiskt material. •Jämförelse av sannolikhet vid olika slumpmässiga försök.
Enkel kombinatorik i konkreta situationer.
Tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg. Tolkning av data i tabeller och diagram.
Lägesmåtten medelvärde, typvärde och median samt hur de används i statistiska undersökningar.
Samband och förändring
Proportionalitet samt hur proportionella samband uttrycks i bråk-, decimal- och procentform.
Koordinatsystem och gradering av koordinataxlar.
Grafer för att uttrycka proportionella samband.
Problemlösning
Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.
Formulering av matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situationer.