Tillbaka till innehållsförteckningen.

Matematik – Centralt innehåll åk 6

Taluppfattning och tals användning

  • Rationella tal, däribland negativa tal, och deras egenskaper samt hur talen kan delas upp och användas.

  • Positionssystemet och hur det används för att beskriva hela tal och tal i decimalform.

  • Olika talsystem och några talsystem som använts i olika kulturer genom historien, t.ex. arbeta med romerska siffror i samband med temat Romarriket.

  • Tal i procentform och deras samband med tal i bråk- och decimalform.

  • Hur tal i bråk- och decimalform kan användas i vardagliga situationer.

  • De fyra räknesätten och regler för deras användning vid beräkningar med naturliga tal.

  • Metoder för beräkningar med naturliga tal och enkla tal i bråk- och decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning och skriftlig beräkning. Användning av digitala verktyg vid beräkningar.

  • Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar.

Algebra

  • Matematiska likheter och hur likhetstecknet används för att teckna enkla ekvationer.

  • Variabler och deras användning i enkla algebraiska uttryck och ekvationer.

  • Metoder, däribland algebraiska, för att lösa enkla ekvationer.

  • Mönster i talföljder och geometriska mönster samt hur de konstrueras, beskrivs och uttrycks.

  • Programmering i visuella programmeringsmiljöer. Hur algoritmer skapas och används vid programmering.

Geometri

  • Extra fokus på geometri under årskursen, t.ex exakta konstruktioner med passare och linjal, konstruera platonska kroppar i papp.

  • Grundläggande geometriska två- och tredimensionella objekt samt deras egenskaper och inbördes relationer. Konstruktion av geometriska objekt, såväl med som utan digitala verktyg.

  • T.ex. genom pappersvikning, enklare modellbyggande och modellering undersöks de tredimensionella kropparnas egenskaper, t.ex. pyramider skapas och utforskas i samband med den egyptiska kulturepoken.

  • Jämförelse, uppskattning och mätning av längd, area, massa, volym, tid och vinkel med standardiserade måttenheter samt enhetsbyten i samband med detta.

  • Metoder för hur omkrets och area hos olika tvådimensionella geometriska figurer kan bestämmas och uppskattas.

  • Skala vid förminskning och förstoring samt användning av skala i elevnära situationer , t.ex. i samband med kartritning ämnesintegrerat med geografiundervisningen.

  • Symmetri i planet och hur symmetri kan konstrueras, även symmetri i vardagen, i konsten, i naturen samt hur symmetri konstrueras, t.ex. symmetri i naturen tas upp under temat botanik.

Sannolikhet och statistik

  • Slumpmässiga händelser, chans och risk med utgångspunkt i observationer, simuleringar och statistiskt material. •Jämförelse av sannolikhet vid olika slumpmässiga försök.

  • Enkel kombinatorik i konkreta situationer.

  • Tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg. Tolkning av data i tabeller och diagram.

  • Lägesmåtten medelvärde, typvärde och median samt hur de används i statistiska undersökningar.

Samband och förändring

  • Proportionalitet samt hur proportionella samband uttrycks i bråk-, decimal- och procentform.

  • Koordinatsystem och gradering av koordinataxlar.

  • Grafer för att uttrycka proportionella samband.

Problemlösning

  • Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.

  • Formulering av matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situationer.