Tillbaka till innehållsförteckningen.

Matematik – Centralt innehåll åk 1

Taluppfattning och tals användning

  • Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen delas upp och används för att ange antal och ordning, t.ex. genom att ramsräkna talraden framåt och bakåt, lekar där ramsraden består av jämna eller udda tal.

  • Positionssystemet och hur det används för att beskriva naturliga tal.

  • Symboler för tal och symbolernas utveckling i några olika kulturer genom historien, t.ex. genom att arbeta med de romerska siffrorna.

  • De fyra räknesättens egenskaper och samband samt användning i olika situationer, övas t.ex. laborativt med klossar, stavar, naturmaterial etc., och genom olika matematiksagor och berättelser.

  • Metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning, överslagsräkning och skriftlig beräkning.

  • Rytmiskt klappa och stampa multiplikationstabeller.

  • Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar.

Algebra

  • Matematiska likheter och likhetstecknets betydelse.

  • Enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster samt hur de konstrueras, beskrivs och uttrycks, t.ex. i formteckning där stjärnor och andra geometriska figurer ritas in i cirkeln.

  • Entydiga stegvisa instruktioner och hur de konstrueras, beskrivs och följs som grund för programmering. Hur symboler används vid stegvisa instruktioner.

Geometri

  • Vanliga lägesord för att beskriva föremåls och objekts läge i rummet.

  • Grundläggande geometriska tvådimensionella objekt samt objekten klot, kon, cylinder och rätblock. Egenskaper hos dessa objekt och deras inbördes relationer.

  • Konstruktion av geometriska objekt i samband med formteckning.

  • Jämförelser och uppskattningar av storheter.

  • Symmetri i vardagen och hur symmetri kan konstrueras, i samband med formteckning.

Problemlösning

  • Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer, t.ex. genom räknesagor.

  • Formulering av matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situationer, t.ex. genom att göra egna räknesagor.