Tillbaka till innehållsförteckningen.

Matematik – Centralt innehåll åk 2

Taluppfattning och tals användning

  • Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen delas upp och används för att ange antal och ordning.

  • Positionssystemet och hur det används för att beskriva naturliga tal, övas t.ex. konkret i det fysiska rummet och laborativt med hjälp av klossar, stavar etc.

  • De fyra räknesättens egenskaper och samband samt användning i olika situationer, övas t.ex. laborativt med klossar, stavar, naturmaterial etc., och genom olika matematiksagor och berättelser.

  • Metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning, överslagsräkning och skriftlig beräkning.

  • Rytmiskt klappa och stampa multiplikationstabeller.

  • Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar.

Algebra

  • Matematiska likheter och likhetstecknets betydelse.

  • Enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster samt hur de konstrueras, beskrivs och uttrycks, t.ex. i formteckning med speglingar och symmetrimönster.

  • Entydiga stegvisa instruktioner och hur de konstrueras, beskrivs och följs som grund för programmering. Hur symboler används vid stegvisa instruktioner.

Geometri

  • Vanliga lägesord för att beskriva föremåls och objekts läge i rummet.

  • Konstruktion av geometriska objekt i samband med formteckning.

  • Jämförelser och uppskattningar av storheter.

  • Symmetri i vardagen och hur symmetri kan konstrueras, i samband med formteckning.

Sannolikhet och statistik

  • Slumpmässiga händelser i konkreta situationer.

  • Enkla tabeller och diagram och hur de används för att sortera data och beskriva resultat från undersökningar.

Samband och förändring

  • Proportionella samband, däribland dubbelt och hälften.

Problemlösning

  • Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer, t.ex. genom räknesagor.

  • Formulering av matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situationer, t.ex. genom att göra egna räknesagor.