Tillbaka till innehållsförteckningen.
Matematik – Centralt innehåll åk 2
Taluppfattning och tals användning
Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen delas upp och används för att ange antal och ordning.
Positionssystemet och hur det används för att beskriva naturliga tal, övas t.ex. konkret i det fysiska rummet och laborativt med hjälp av klossar, stavar etc.
De fyra räknesättens egenskaper och samband samt användning i olika situationer, övas t.ex. laborativt med klossar, stavar, naturmaterial etc., och genom olika matematiksagor och berättelser.
Metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning, överslagsräkning och skriftlig beräkning.
Rytmiskt klappa och stampa multiplikationstabeller.
Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar.
Algebra
Matematiska likheter och likhetstecknets betydelse.
Enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster samt hur de konstrueras, beskrivs och uttrycks, t.ex. i formteckning med speglingar och symmetrimönster.
Entydiga stegvisa instruktioner och hur de konstrueras, beskrivs och följs som grund för programmering. Hur symboler används vid stegvisa instruktioner.
Geometri
Vanliga lägesord för att beskriva föremåls och objekts läge i rummet.
Konstruktion av geometriska objekt i samband med formteckning.
Jämförelser och uppskattningar av storheter.
Symmetri i vardagen och hur symmetri kan konstrueras, i samband med formteckning.
Sannolikhet och statistik
Slumpmässiga händelser i konkreta situationer.
Enkla tabeller och diagram och hur de används för att sortera data och beskriva resultat från undersökningar.
Samband och förändring
Proportionella samband, däribland dubbelt och hälften.
Problemlösning
Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer, t.ex. genom räknesagor.
Formulering av matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situationer, t.ex. genom att göra egna räknesagor.