Tillbaka till innehållsförteckningen.
Matematik – Centralt innehåll åk 4
Taluppfattning och tals användning
Rationella tal, däribland negativa tal, och deras egenskaper samt hur talen kan delas upp och användas, t.ex. i bråk- och decimalform, dess användning i vardagssituationer som bråk i musiken; halvnoter, fjärdedelar, åttondelar.
Positionssystemet och hur det används för att beskriva hela tal och tal i decimalform.
Olika talsystem och några talsystem som använts i olika kulturer genom historien.
Hur tal i bråk- och decimalform kan användas i vardagliga situationer.
De fyra räknesätten och regler för deras användning vid beräkningar med naturliga tal.
Metoder för beräkningar med naturliga tal och enkla tal i bråk- och decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning och skriftlig beräkning. Användning av digitala verktyg vid beräkningar.
Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar.
Algebra
Matematiska likheter och hur likhetstecknet används för att teckna enkla ekvationer.
Mönster i talföljder och geometriska mönster samt hur de konstrueras, beskrivs och uttrycks.
Programmering i visuella programmeringsmiljöer. Hur algoritmer skapas och används vid programmering.
Geometri
Grundläggande geometriska två- och tredimensionella objekt samt deras egenskaper och inbördes relationer. Konstruktion av geometriska objekt, såväl med som utan digitala verktyg.
Jämförelse, uppskattning och mätning av längd, area, massa, volym, tid och vinkel med standardiserade måttenheter samt enhetsbyten i samband med detta.
Metoder för hur omkrets och area hos olika tvådimensionella geometriska figurer kan bestämmas och uppskattas.
Skala vid förminskning och förstoring samt användning av skala i elevnära situationer.
Symmetri i planet och hur symmetri kan konstrueras, även symmetri i vardagen, i konsten, i naturen samt hur symmetri konstrueras.
Samband och förändring
Proportionalitet samt hur proportionella samband uttrycks i bråk-, decimal- och procentform.
Koordinatsystem och gradering av koordinataxlar.
Grafer för att uttrycka proportionella samband.
Problemlösning
Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.
Formulering av matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situationer.