Tillbaka till innehållsförteckningen.

Matematik – Centralt innehåll åk 4

Taluppfattning och tals användning

  • Rationella tal, däribland negativa tal, och deras egenskaper samt hur talen kan delas upp och användas, t.ex. i bråk- och decimalform, dess användning i vardagssituationer som bråk i musiken; halvnoter, fjärdedelar, åttondelar.

  • Positionssystemet och hur det används för att beskriva hela tal och tal i decimalform.

  • Olika talsystem och några talsystem som använts i olika kulturer genom historien.

  • Hur tal i bråk- och decimalform kan användas i vardagliga situationer.

  • De fyra räknesätten och regler för deras användning vid beräkningar med naturliga tal.

  • Metoder för beräkningar med naturliga tal och enkla tal i bråk- och decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning och skriftlig beräkning. Användning av digitala verktyg vid beräkningar.

  • Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar.

Algebra

  • Matematiska likheter och hur likhetstecknet används för att teckna enkla ekvationer.

  • Mönster i talföljder och geometriska mönster samt hur de konstrueras, beskrivs och uttrycks.

  • Programmering i visuella programmeringsmiljöer. Hur algoritmer skapas och används vid programmering.

Geometri

  • Grundläggande geometriska två- och tredimensionella objekt samt deras egenskaper och inbördes relationer. Konstruktion av geometriska objekt, såväl med som utan digitala verktyg.

  • Jämförelse, uppskattning och mätning av längd, area, massa, volym, tid och vinkel med standardiserade måttenheter samt enhetsbyten i samband med detta.

  • Metoder för hur omkrets och area hos olika tvådimensionella geometriska figurer kan bestämmas och uppskattas.

  • Skala vid förminskning och förstoring samt användning av skala i elevnära situationer.

  • Symmetri i planet och hur symmetri kan konstrueras, även symmetri i vardagen, i konsten, i naturen samt hur symmetri konstrueras.

Samband och förändring

  • Proportionalitet samt hur proportionella samband uttrycks i bråk-, decimal- och procentform.

  • Koordinatsystem och gradering av koordinataxlar.

  • Grafer för att uttrycka proportionella samband.

Problemlösning

  • Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.

  • Formulering av matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situationer.