Tillbaka till innehållsförteckningen.

Matematik – Centralt innehåll åk 8

 Taluppfattning och tals användning

  • Reella tal och deras egenskaper samt talens användning i matematiska situationer.

  • Talsystemets utveckling från naturliga tal till reella tal. T.ex. repetition naturliga tal, heltal och bråk, delbarhetskriterier, största gemensamma delare och minsta gemensamma multipel.

  • Tal i potensform. Grundpotensform för att uttrycka små och stora tal samt användning av prefix.

  • Matematiska lagar och regler samt deras användning vid beräkningar med tal i bråk-, decimal- och potensform.

  • Metoder för beräkningar med tal i bråk- och decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning och skriftlig beräkning. Användning av digitala verktyg vid beräkningar.

  • Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar.

Algebra

  • Matematiska likheter samt hur likhetstecknet används för att teckna ekvationer och funktioner.

  • Variablers användning i algebraiska uttryck, formler, ekvationer och funktioner.

  • Metoder för att lösa linjära ekvationer.

  • Beräkningar/algoritmer, beräkning av kvadrater och kvadratrötter, något om kubikrötter, kedjebråk och deras användning för förenklandet av bråk.

  • Mönster i talföljder och geometriska mönster samt hur de konstrueras, beskrivs och uttrycks generellt.

  • Programmering i visuell och textbaserad programmeringsmiljö. Hur algoritmer skapas, testas och förbättras vid programmering.

Geometri

  • Geometriska objekt samt deras egenskaper och inbördes relationer. Konstruktion av geometriska objekt, såväl med som utan digitala verktyg.

  • Metoder för beräkning av area, omkrets och volym hos geometriska objekt, samt enhetsbyten i samband med detta.

  • Geometriska satser och formler samt argumentation för deras giltighet.

  • Skala vid förminskning och förstoring av två- och tredimensionella objekt.

  • Likformighet och kongruens.

Sannolikhet och statistik

  • Sannolikhet och metoder för att beräkna sannolikhet i olika situationer. Bedömningar av risker och chanser utifrån datorsimuleringar och statistiskt material.

  • Tabeller, diagram och grafer samt hur de tolkas och används för att beskriva resultat av egna och andras undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg.

  • Lägesmått och spridningsmått samt hur de används för bedömning av resultat vid statistiska undersökningar.

Samband och förändring

  • Härledda enheter, till exempel km/h och kr/kg.

  • Procent och förändringsfaktor för att uttrycka förändring samt beräkningar med procent i vardagliga situationer och inom olika ämnesområden.

  • Räta linjens ekvation och förändringstakt. Användning av räta linjens ekvation för att beskriva samband.

Problemlösning

  • Strategier för att lösa matematiska problem i olika situationer och inom olika ämnesområden samt värdering av valda strategier och metoder.

  • Formulering av matematiska frågeställningar utifrån olika situationer och ämnesområden.

  • Enkla matematiska modeller och hur de kan användas i olika situationer.